onsdag 12. mars 2014

LN-YAX er snart på vei hjem

Navplaner er laget, værutsiktene er bra og streker i kartet er på plass. Det betyr at Vidar og Haavard reiser i dag for å hente hjem det nye klubbflyet. I morgen blir det inspeksjon, testflyging m.m. På fredag vender vi forhåpentligvis nesa nordover. Foreløpig reiserute er Mengen (flyfabrikken) - Braunschweig - Borås (den svenske forhandleren) - Dokka. Beregnet avstand er 803 nautiske mil, og det vil uten vind gi en flytid på 8 timer og 32 minutter.

Vi gleder oss til turen, og til å få nytt klubbfly på Thomlevold. Så langt det er mulig skal vi prøve å holde hjemmesiden oppdatert med nyheter fra ferden.

mandag 17. februar 2014

LN-YAX

Flyet er ferdig. Ikke testflydd enda men slik ser det ut. Bare å glede seg!

Årsmøte avholdt.

Ny styresammensetning etter årsmøtet.
Vi takker Arild Borud og Anders Dybdahl for innsatsen!
Gard Hansen går inn som styremedlem og Trond Andersen som styremedlem og ny kasserer.

tirsdag 11. februar 2014

Pilot Operating Handbook (POH)

Under denne linken ligger boka på LN-YAX. Der kan du begynne å forberede deg til utsjekk.
Merk at typen er: C42 C, det er 912ULS motor og Kiev 3-blade propell.
POH C42C LN.YAX

lørdag 1. februar 2014

Snødugnad

Det var 4 stk. som møtte til dugnad, men etter 3,5 time var snøen borte fra takene på hangar, klubbhytte, garasje og Bjarnes campingvogn.

mandag 6. januar 2014

Teorikurs 2014 / 2015

Vi starter med informasjonskveld om støtteundervisning til eksamen i mikroflyteori tirsdag 21 oktober kl. 1830.
Sted: Våpensmia's møtelokale på Dokka


Foreløpig plan for kurset ser slik ut:

Aerodynamikk                  4/11 (Vidar), kaffeansvar: Martijn
Motor og propell               18/11 (Vidar),  kaffeansvar: Knut Einar
Lover og bestemmelser      13/1 (Haavard),  kaffeansvar: Thomas
Instrument og utstyr           27/1 (Ola),  kaffeansvar: Monique
Sikkerhet og airmanship    10/2 (Ola),  kaffeansvar: Magne
Navigasjon I teori               24/2 (Haavard),  kaffeansvar; Svein Morten
Navigasjon   II praksis        25/2 (Haavard),  kaffeansvar;
Meteorologi                       10/3 (Haavard),  kaffeansvar:
Teknisk oppbygging         
og vedlikehold                   24/3 (Vidar),

Eksamen: avtales 24/3

Alle nye elever skal gjennom og bestå radiotelefoni før utstedelse av mikroflybevis.
Dette skjer under Luftfartstilsynets regi, så eksamen vil skje gjennom det systemet. Praktisk trening vil foregå under flygingen, lesingen må du gjøre.

For alle kurskvelder er det viktig at du har lest og satt deg inn i faget. Av erfaring kan vi si at du ikke vil bestå eksamen ved kun å bla gjennom bøkene før og under kurset.

Velkommen til kurs. Mye skal læres, mange store opplevelser står for tur.

(Endring av rekkefølge kan bli aktuelt underveis.)





fredag 6. desember 2013

Gratulerer med nytt klubbfly!

Vi har nå endelig bestilt flyet, en Comco Ikarus C42/C Competition. Dette er det nyeste av C42 familien og vil være det første av typen i Skandinavia. Det har en annen vinge en forgjengerne, noe som gjør at det har en effektiv 100 kts. cruisespeed, har bedre rollrate med kortere vinge og "spades" på balanserorene. Likevel så har den trygge steiling- og landingsegenskaper som de er kjent for. En romslig, stødig og god cruiser som godt takler bratt innflyging.
Vi har bestilt flyet med SLEPEKROK for seilfly, så vi satser på en bredere aktivitet på Thomlevold fra neste år. Flyet har standard analoge instrumenter, radio og transponder, digital fuelmeter og timelogger, elektrisk trim, samt to strømuttak for annet utstyr. Vi skal også utstyre det med ski.
Vi vil legge ut flygehåndbok etter hvert slik at dere kan gjøre dere kjent med flymaskinen i god tid før den kommer. Da vil det bli typeutsjekk på løpende bånd. Flyet skal være klart for henting i uke 11- 2014. Vil du lese mer, se her:http://www.comco-ikarus.de/Pages/produkte-comco/c42c-startseite.php
Bildet nedenfor viser flyet utstyrt som bestilt bortsett fra slepekrok og annen dekor. Vi har bestilt med blått og sølv i et litt renere design.
 

onsdag 25. september 2013

TL-132 Condor / SOLGT

Vi har solgt Condoren. Kjøperen er Trond Andersen fra Lillehammer. Han tok seilflysertifikat i NTH seilflyklubb for en del år siden, har siden også instruert. Etter noen år med opphold har han tatt opp igjen flygingen, nå med mikro. Han vil ha base på Thomlevold.

 
 

torsdag 12. september 2013

Flystevne 2013

Tåke på morgenen gjorde at det ble litt treg start, men det kom seg. Mange blide publikummere fikk se oppvisning med Dag Endre Skjellerud i Super Decathlon og Anders Haakensen i SAAB. Noen fikk seg en luftetur også.  Det var hyggelige15 besøkende fly på besøk.
Det ble også delt ut Norges Luftsportsforbund Seksjonshederstegn til Bjørn Erik Myhre "for langt og fortjenestefullt virke". Vi gratulerer!
Bjørn Erik Myhre har vært med siden starten i Land Flyklubb og stiftet Land Mikroflyklubb i 1990 (inngår i Land Flyklubb i dag) og var formann fram til 2011.
 

                                                                     Blide folk
                                                         Piloten venter på crew...
SAAB Safir i avgang for oppvisning.
 

fredag 30. august 2013

Rett skal være rett!

Prosjektet går fremover. På lørdag 31. August støpes betongdekket, og da mangler vi bare selve hangaren....

onsdag 7. august 2013

Mere solo!

Knut Rogne fikk sin etterlengtede Solo i kveld.
Vi gratulerer med den og dåpen!

lørdag 27. juli 2013

Ny sologutt


Mandag ettermiddag kunne en blid Gard Hansen notere sin første selvstendige tur med Condoren i loggboken. Begivenheten ble, som seg hør og bør, feiret med en flaske solo og en bøtte vann.

Vi gratulerer!

torsdag 20. juni 2013

SOLO!

Henrik Gjefle Lauvli, 16 år, fløy sin første solotur i dag. Deretter ble det Soloflaske med navnet på, som har stått på vent. Det ble visst dåp også....
Nå venter mer trening og navigasjonsoppgaver. Vi gratulerer!

tirsdag 11. juni 2013

Landinger i Land 2013

Avholdt i flott midtsommer vær. Litt flere deltakere kunne vært ønskelig, men meldingen hadde tydeligvis ikke nådd ut til alle.
Det konkurreres som følger:
Tre landinger, alle tellende, der målet er å komme nærmest 0-streken. Det gis 1 poeng for hver meter utover. Landing før 0-streken gir 100 poeng. Målet er å ha så lite poeng som mulig.
Resultatlista er som følger:
1. Knut Håvard Berg, LN-MTM, Valdres FK                   111p.
2. Dag Endre Skjellerud, LN-TSZ, Gjøvik&Toten FK     135p.
3. Vidar Munkelien, LN-RHV,  Land Flyklubb                137p.
4. Ola Næss, LN-YBA, Land Flyklubb                             143p.
5. Gudleik Alvik, LN-AGT, Gjøvik&Toten FK                180p.
6. Gard Hansen, LN-YBA, Land Flyklubb                         ---
7. Paul Morten Jemtland, LN-AGT, Gjøvik&Toten FK     ---

torsdag 30. mai 2013

Kjeller

I dag 30. mai 2013 innføres det nytt innflygingsmønster på Kjeller. Dette gjøres for å skille trafikken bedre slik at ut og innflygninger skjer på forskjellige steder og i ulike høyder. Økt sikkerhet med andre ord. Under ser du beskrivelsen, -så da er det bare å dra på tur!

tirsdag 7. mai 2013

Sikkerhetsseminar


Godt oppmøte på oppdateringsseminaret gjorde at vi tok hangaren i bruk. Teknisk vedlikehold, ny handlingsinstruks og egen risikoanalyse var tema.

tirsdag 23. april 2013

Sikkerhetsseminar 2013

Tirsdag 7 mai kl. 1830 på Thomlevold. Tema vil være litt ymse men operasjoner og vedlikehold er en tråd.
Oppfordrer at så mange som mulig kommer, alle skal ha dette minst annethvert år for å være operative. Ikke minst gjelder dette våre "perifere" medlemmer som opererer fra andre plasser enn ENDO. Velmøtt!

mandag 1. april 2013

Solen skinner på Condoren igjen

Strålende solskinn og fine forhold på Thomlevold i dag. Mange medlemmer var innom, og mange fikk seg en luftetur. 5:15 i løpet av en dag er bra!

mandag 25. februar 2013

Søndagstur til Voss

                                                         Søndagstur til Voss.
To fornøyde fyrer fikk en flott tur i perfekt vintervær til Voss i går.  Det er ikke så lange turen dit og legger du på 10 minutter til med taxi, så kan du være nede på Vossevangen for en middag eller lunsj. Returen gikk også bra men strålingståka la seg like etter landing. Noe å huske på med slike dager som vi har nå, når sola går ned.