torsdag 7. august 2014
SOLO
søndag 27. juli 2014
Litt av hvert
Landinger i Land ble i år vunnet av Kjetil Ridderhaugen i LN-YUL. Solide landinger ga klar seier og et stort glis! Vandreplanken står på hylla hans fram til neste år.

Soaring Land
Ola og Haavard har tatt slepeutsjekk på LN-YAX. Gunnar Haakenstad var instruktør og var med i slepeflyet to turer med hver. De fløy ti slep hver seg og byttet på å være seilflypilot. Ikarus gjorde jobben forbløffende bra, tross at propellen er pitchet for cruise speed. 2,5-3m i stig i minst 25 grader og nesten stille.
Nå har vi muligheten til å bygge dette videre, vi har slepefly, kusker og hangarplass (snart), og ikke minst et seilflyeldorado! Noen som vil kjøpe seilfly?
Hangararbeidet vil bli tatt opp igjen i juli/august. Håper at mange kan delta så slitasjen ikke blir på noen få.
Allerede tirsdag 29.07 vil vi starte med å feste alle buene til gulvet og evt. begynne å klargjøre dukene.
Planlegging av port-løsning jobbes det med, tankene surrer hele tida. Plan for framdrift legges fram snart.
Internett / WiFi på ENDO
Satelittbredbånd kommer forhåpentlig på plass denne uka.
LN-YAX
har nå rundt 125 timer. Blir mer instruksjon etter ferien.
Flystevne 2014
Blir Søndag 7 september. Vi har noen saker klare; An-2, Harvard(?), Extra 230(?) ++. Mer info kommer om noen få dager. Dette er årets dugnad for å sanke penger, en ålreit måte å gjøre det på skulle jeg mene.
søndag 1. juni 2014
Hangar reising, oppdatert onsdag.
mandag 19. mai 2014
VFR Guiden 2014
http://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article14309.ece/BINARY/VFR+Guide+2014.pdf
onsdag 7. mai 2014
Sikkerhetsseminar
fredag 25. april 2014
Klubbtur til Blois, Frankrike, 29-31 August
Kjøring/buss/parkering Rygge: ca kr 600
Ryanair – Beauvais 29-8-14 kl 1340 retur 31-8-14 kl 2245 Kr 556 ca kr 600
Leiebil Renault Clio diesel til 4 pers kr 800
Diesel/bombilletter « 800 = 1600 :4 = ca kr 400
Hotell Blois 2 netter i dobbeltrom ca kr 500
Mat/ diverse ca kr 500
Totalt ca kr 2 600 pr pers
Bindene påmelding til Haavard innen 6 mai.
http://www.abpic.co.uk/search.php?page=1&q=ULM%20Salon%20Blois%202013&u=airshow&sort=operator_z_a&limit=10
www.ulmblois.fr
mandag 7. april 2014
fredag 4. april 2014
søndag 16. mars 2014
Vel hjemme
Flaggdag på Thomlevold i dag. Mange var møtt frem for å ta imot det nye flyet. Det ble tid til kaffe og flyprat før flyet ble trygt plassert i hangaren. Takk for hyggelig mottagelse og bevertning!
lørdag 15. mars 2014
Matbudsjettet minker
Det har blitt litt flere restaurantbesøk enn planlagt. Vi har derfor, som dere ser av bildet, gått litt ned på standarden. Men det skal sies at maten var utmerket til tross for at de ikke hadde fjernet julepynten fra vinduskarmen.
Men været leker med oss. På siste værmelding viser det seg at det i morgen tidlig kommer inn et nedbørsområde over Halmstad og Gøteborg. Vi prøver å komme oss avgårde før. Det betyr at reiseplanen nok en gang er forandret, og ny navplan er laget. Planlagt avreise er 0600 UTC.
Klaffer alt kan vi være på Thomlevold kl. 10:30 lokal tid. Men vi må nok ta noen forbehold....
Vi er oppdaget...
Se http://forum.luftfahrtclubbraunschweig.de/14-03-14-czech-air-force-a319cj-mit-ministerprasident-t3695.html
Lost in Halmstad
Som det fremkommer av bildet er det ikke helt mikrovær. Vinden er i sterkeste laget og retningen er for det meste i mot. Det betyr at vi også måtte ta en ekstra fueling for å nå Thomlevold. En samlet og enstemmig vurdering gjør at vi benytter anledningen til gjøre oss bedre kjent med denne vakre og spennende delen av vårt broderland.
Reiseplanen er utsatt til 08:00 UTC i morgen.
fredag 14. mars 2014
Halmstad
Vinden har økt på, og det er meldt enda sterkere vind utover ettermiddagen og kvelden. Vi blir her over natten, og satser på å starte mot Thomlevold kl. 09 i morgen. Finn fra Elltech kommer hit med bil, slik at vi kan gjøre ferdig papirarbeidet. Da vi forlot flyet godt fortøyd på plassen begynte det å regne. Perfekt timing!
Danmark
1305 lt krysset vi grensen til Danmark. Gode forhold her, men litt dårligere nordover. Vi fortsetter og vurderer fortløpende. Fart 95 kts.
Spesial VFR
On track
Tok av kl 7 og ligger i skrivende stund ved Bad Schweinfurt i 3000 ft.
Som vanlig er disig selv om der klarvær. Flyet fungerer fint og ligger stødig på kurs.
torsdag 13. mars 2014
TOBT 0530
Da har vi vært høyt og lavt, sett over alle skruer, sammenføyninger, terminaler, ledninger og mye, mye mer. Testflygingsrapport og skjema for årlig kontroll er fylt ut og undertegnet. Vi har mottatt de offisielle "Ikaruscaps and cups", fuelet og meldt inn reiseplan for 0530 i morgen. Da blir det middag, mens vi håper på flybart vær.
________________
mvh. via mobil
Haavard Haktor Holstad
Prøvefløyet
Smilene sitter løst. Dette var enda bedre enn vi trodde. Handlingen er suveren, stikka gir god respons i alle akser. Den er ikke tung, men oppleves lett og presis. De gode sakteflygingsegenskapene er beholdt, samtidig som flyet er blitt mye mindre traust enn B modellen. Gled dere!
________________
mvh. via mobil
Haavard Haktor Holstad
Førsteinntrykket er viktig...
... og førsteinntrykket var bra! Vi ble (selvsagt) godt tatt i mot på fabrikken. Har nå gått gjennom alle papirer, fått omvisning av "the production line" og inspisert flyet. Vi tok en stein-saks-papir på første flytur, og Vidar vant. Han er nå ute å flyr, mens 2. premie i konkurransen var å skrive dette. Vi kommer tilbake når vi har mer å melde.