torsdag 7. august 2014

SOLO

Gulbrand Thomlevold gikk solo tidlig i sommer men fikk litt oppmerksomhet på tirsdag da han fløy mer solo.

søndag 27. juli 2014

Litt av hvert

Etter lang tids opphold kommer litt oppdateringer.

Landinger i Land ble i år vunnet av Kjetil Ridderhaugen i LN-YUL. Solide landinger ga klar seier og et stort glis! Vandreplanken står på hylla hans fram til neste år.


Soaring Land
Ola og Haavard har tatt slepeutsjekk på LN-YAX. Gunnar Haakenstad var instruktør og var med i slepeflyet to turer med hver. De fløy ti slep hver seg og byttet på å være seilflypilot. Ikarus gjorde jobben forbløffende bra, tross at propellen er pitchet for cruise speed. 2,5-3m i stig i minst 25 grader og nesten stille.
Nå har vi muligheten til å bygge dette videre, vi har slepefly, kusker og hangarplass (snart), og ikke minst et seilflyeldorado! Noen som vil kjøpe seilfly?



Hangararbeidet vil bli tatt opp igjen i juli/august. Håper at mange kan delta så slitasjen ikke blir på noen få.
Allerede tirsdag 29.07 vil vi starte med å feste alle buene til gulvet og evt. begynne å klargjøre dukene.
Planlegging av port-løsning jobbes det med, tankene surrer hele tida. Plan for framdrift legges fram snart.

Internett / WiFi på ENDO
Satelittbredbånd kommer forhåpentlig på plass denne uka.

LN-YAX
har nå rundt 125 timer. Blir mer instruksjon etter ferien.

Flystevne 2014
Blir Søndag 7 september. Vi har noen saker klare; An-2, Harvard(?), Extra 230(?) ++. Mer info kommer om noen få dager. Dette er årets dugnad for å sanke penger, en ålreit måte å gjøre det på skulle jeg mene.





søndag 1. juni 2014

Hangar reising, oppdatert onsdag.

Tirsdag  (3/6) ettermiddag fikk vi opp de siste buen samt flere dragere. Det gjenstår nå å skru på flere stenger (dragere) og dra etter alle bolter før vi legger på duken. Bra innsats!

Da er reisinga av den nye hangaren igang. Mange møtte opp og gjorde en glimrende jobb.





Etter en lang dag var 6 buer satt opp.


onsdag 7. mai 2014

Sikkerhetsseminar

Torsdag 5 juni kommer Odd-Tore Ohnstad på klubb besøk for snakke om sikkerhet. Du må ha deltatt på sikkerhetsseminar minst hvert annet år får å ha gyldige papirer. Sjekk hva DU har. Uansett så kan det være bra å få litt info om emnet. Ta med loggboka di for signering.

fredag 25. april 2014

Klubbtur til Blois, Frankrike, 29-31 August

Der er det mikroflymesse utendørs, bruktmarked og mye flyging. Frankrike er nr.1 på mikrofly i Europa så her vil det være  mye interessant. Ola Næss er reiseleder, han snakker fransk og har vært der tidligere.


Blois ligger 25 mil sør-vest fra Beauvais/Paris dit Ryanair flyr. Kanskje enklest med leiebil, men jeg reiste med buss/tog sist jeg var der. Hotellet jeg bodde på sist er allerede fullbooket, men det er mange andre i byen, men vi burde kanskje bestemme oss i løpet av mai.
Plan/budsjett pr person:
Kjøring/buss/parkering Rygge:                                                                                               ca kr      600
Ryanair – Beauvais 29-8-14 kl 1340 retur 31-8-14 kl 2245               Kr 556                  ca kr       600
Leiebil Renault Clio diesel til 4 pers                         kr 800
Diesel/bombilletter                                                      «  800   = 1600 :4 =                           ca kr      400        
Hotell Blois 2 netter i dobbeltrom                                                                                          ca kr      500
Mat/ diverse                                                                                                                                  ca kr       500
                                                                              Totalt                                                             ca kr   2 600 pr pers


Bindene påmelding til Haavard innen 6 mai.
http://www.abpic.co.uk/search.php?page=1&q=ULM%20Salon%20Blois%202013&u=airshow&sort=operator_z_a&limit=10


www.ulmblois.fr

søndag 16. mars 2014

Vel hjemme


Flaggdag på Thomlevold i dag. Mange var møtt frem for å ta imot det nye flyet. Det ble tid til kaffe og flyprat før flyet ble trygt plassert i hangaren. Takk for hyggelig mottagelse og bevertning!

Turen har gått meget bra. Den største utfordringen har vært været, med til dels sterk motvind. Dette har gjort at rekkevidden ble litt mindre enn ønskelig, da 25 kts  vind rett i mot gir en bakkefart på kun 70 kts. Men med en dag ekstra i Halmstad gikk det greit, og vi rekker heldigvis jobben på mandag.

Totalt har vi fra avreise Meningen vært i luften i 11:45. Vi har mellomlandet i Braunschweig, Halmstad og Reinsvoll. Den siste stoppen måtte til da motvinden var litt sterkere enn meldt.

Før vi kan bruke flyet må det inspiseres av en besiktningsmann. Vi håper å få til dette så raskt som mulig, og at vi om ikke mange dager kan starte å fly med elever og medlemmer som vil ha utsjekk.



lørdag 15. mars 2014

Matbudsjettet minker

Det har blitt litt flere restaurantbesøk enn planlagt. Vi har derfor, som dere ser av bildet, gått litt ned på standarden. Men det skal sies at maten var utmerket til tross for at de ikke hadde fjernet julepynten fra vinduskarmen.

Men været leker med oss. På siste værmelding viser det seg at det i morgen tidlig kommer inn et nedbørsområde over Halmstad og Gøteborg. Vi prøver å komme oss avgårde før. Det betyr at reiseplanen nok en gang er forandret, og ny navplan er laget. Planlagt avreise er 0600 UTC.

Klaffer alt kan vi være på Thomlevold kl. 10:30 lokal tid. Men vi må nok ta  noen forbehold....

Vi er oppdaget...

Bla litt ned på siden. Den tjekkiske "ministerpresident" er riktignok nevnt før oss, men vakkert bilde med henvisning til vår webside.

Lost in Halmstad

Som det fremkommer av bildet er det ikke helt mikrovær. Vinden er i sterkeste laget og retningen er for det meste i mot. Det betyr at vi også måtte ta en ekstra fueling for å nå Thomlevold. En samlet og enstemmig vurdering gjør at vi benytter anledningen til gjøre oss bedre kjent med denne vakre og spennende delen av vårt broderland.

Reiseplanen er utsatt til 08:00 UTC i morgen.

fredag 14. mars 2014

Halmstad

Vinden har økt på, og det er meldt enda sterkere vind utover ettermiddagen og kvelden. Vi blir her over natten, og satser på å starte mot Thomlevold kl. 09 i morgen. Finn fra Elltech kommer hit med bil, slik at vi kan gjøre ferdig papirarbeidet. Da vi forlot flyet godt fortøyd på plassen begynte det å regne. Perfekt timing!

Sweden


Danmark

1305 lt krysset vi grensen til Danmark. Gode forhold her, men litt dårligere nordover. Vi fortsetter og vurderer fortløpende. Fart 95 kts.

Spesial VFR

Vi har landet på Braunschweig 10:05 LT. Det har vært disig oppover, men hele tiden bra sikt. En time før Braunschweig fikk vi beskjed om IFR conditions på bestemmelsesstedet. Mens vi diskutererte hvilke alternativ plass vi skulle gå til, fikk vi beskjed om at vi kanskje kunne få lande. Fortsatte derfor mot Braunschweig og fikk etterhvert Special VFR klarering. Vi stusset på det, da sikten fortsatt var god helt inn mot plassen. Men på finale skjønte vi hvorfor. Bare litt av banen var synlig. Resten lå inne i tåka. Videre ferd er foreløpig usikker.

On track


Tok av kl 7 og ligger i skrivende stund ved Bad Schweinfurt i 3000 ft.
Som vanlig er disig selv om der klarvær. Flyet fungerer fint og ligger stødig på kurs.

torsdag 13. mars 2014

TOBT 0530

Da har vi vært høyt og lavt, sett over alle skruer, sammenføyninger, terminaler, ledninger og mye, mye mer. Testflygingsrapport og skjema for årlig kontroll er fylt ut og undertegnet. Vi har mottatt de offisielle "Ikaruscaps and cups", fuelet og meldt inn reiseplan for 0530 i morgen. Da blir det middag, mens vi håper på flybart vær.

________________
mvh. via mobil
Haavard Haktor Holstad

Prøvefløyet

Smilene sitter løst. Dette var enda bedre enn vi trodde. Handlingen er suveren, stikka gir god respons i alle akser. Den er ikke tung, men oppleves lett og presis. De gode sakteflygingsegenskapene er beholdt, samtidig som flyet er blitt mye mindre traust enn B modellen. Gled dere!

________________
mvh. via mobil
Haavard Haktor Holstad

Førsteinntrykket er viktig...

... og førsteinntrykket var bra! Vi ble (selvsagt) godt tatt i mot på fabrikken. Har nå gått gjennom alle papirer, fått omvisning av "the production line" og inspisert flyet. Vi tok en stein-saks-papir på første flytur, og Vidar vant. Han er nå ute å flyr, mens 2. premie i konkurransen var å skrive dette. Vi kommer tilbake når vi har mer å melde.