torsdag 13. desember 2012

søndag 14. oktober 2012

tirsdag 9. oktober 2012

Når nettene blir lange….

På vei hjem over Mjøsa med lanterner og antikollisjonslys tent.


…blir jo dagene kortere og med det tilgjengelig flytid. Da blir det viktig at vi opererer innenfor de grenser som regelverket vårt tillater og at vi gjør dette med marginene på vår side.

Det er ikke alltid like lett å orientere seg i de ulike begrepene og regelverket, men slik jeg har forstått regelverket kan det tydes som følger:

Vi som flyr mikrofly kan i utgangspunktet fly fra soloppgang til solnedgang. Hvis flyet er utstyrt med lanterner og antikollisjonslys, kan vi fly i et noe utvidet tidsrom som er definert som dagslys. Dette tidsrommet avgrenses av tussmørket som er det tidspunkt hvor solen står 6º under horisonten ved soloppgang og solnedgang. Om tussmørket benyttes også uttrykk som "borgerlig tussmørke" eller "civil twilight". NB. astronomisk- eller nautisk tussmørke er noe annet.

Under finner du aktuell informasjon samlet fra ulike kilder:

Fra Mikroflyhåndboken 3.2.1.4 Flyging etter solnedgang og før soloppgang
Ved flyging i tidsrom der solen er inntil 6° under horisonten (alminnelig tussmørke) skal luftfartøyet
være utstyrt med lanterner og antikollisjonslys iht BSL F 1-1 § 2-14 og 15.

Det er ikke krav til navigasjonslys på mikrofly, og disse kan derfor bare flys mellom soloppgang og solnedgang. Dersom flyet er utstyrt med navigasjonslys og antikollisjonslys kan en operere i den perioden som er definert som dagslys. Dette kommer godt med for de aller lengst nord som opplever årets siste solnedgang i november og neste soloppgang i januar. Kilde: NLF/mikro http://www.nak.no/mikro/html/blimikroflyger/blimikro.html

I Almanakk for Norge er det bla. en tussmørketabell for hele landet. Den finnes dessverre ikke online, men kan kjøpes i de fleste nettbokhandler. Et enklere alternativ er å bruke tussmørkegeneratoren laget av U.S. Naval Observatory. Sett inn posisjon på ønsket sted i bredde og lengdegrad. Velg om du ønsker soloppgang, -nedgang eller tussmørke (civil twilight) Legg til tidssone og få tabellen kalkulert for hele året.

Civil twilight is defined to begin in the morning, and to end in the evening when the center of the Sun is geometrically 6 degrees below the horizon. This is the limit at which twilight illumination is sufficient, under good weather conditions, for terrestrial objects to be clearly distinguished; at the beginning of morning civil twilight, or end of evening civil twilight, the horizon is clearly defined and the brightest stars are visible under good atmospheric conditions in the absence of moonlight or other illumination. In the morning before the beginning of civil twilight and in the evening after the end of civil twilight, artificial illumination is normally required to carry on ordinary outdoor activities. Kilde: Astronomical Applications Department of the U.S. Naval Observatory, http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/RST_defs.php


søndag 23. september 2012

Stadig nye besøk på Thomlevold. Mens de fleste var ute på tur fikk de som var på plassen hyggelig besøk av luftambulansen fra Lørenskog. To ivrige piloter fikk svar på diverse spørsmål om experimental fly. Men de var på jobb og måtte snart ta av igjen. Nå med en pasient som kom til plassen i ambulanse.

Lang dag med mange inntrykk

Vågåvatnet på vei mot Bjorli
4 timer og 20 minutter ble total flytid for de av oss som reiste lengst. Det kjennes kanskje litt i ryggen og bakenden, men det har satt seg en god følelse i hodet. Vi har besøkt nye steder, sett nye daler, fjell og vann, grønne lier, gule lier, nysnø på toppene, vært høyt og lavt, truffet hyggelige mennesker, og fått leke hele dagen. Livet har vært til å leve med  i dag.

Det var synd at Lise fikk skade på flyet og måtte sette det igjen på Bjorli, at CT med Knut og Ola fikk ladetrøbbel og måtte returnere og at Vidar måtte frakte folk hjem i RV'n i stedet for å fortsette turen.MEN vi kom oss ut sammen på tur og hadde flott dag.
Henrik trives, også i Cessnaen

Tynset

Fint vær og hyggelige folk på Tynset. Cessnaen var en tur nedpå Folldal, men graset var i lengste laget. Ellers fin og slett rullebane. Nå skal vi drikke litt kaffe.

Nytt mannskap

Turen går nå mot Folldal og Tynset.

Ladetrøbbel

CT lader ikke skikkelig, så den returnerer til Klanten. For at mannskapskabalen skal gå opp, returnerer også Vidar. Fajeta og Cessna fortsetter mot Folldal og Tynset.

Alle trygt på Bjorli...

... men Lise var uheldig. Landingen ble for hard, slik at nesehjulsleggen brøt sammen.

Klubbturen

Da er vi i gang. Ola og Knut i CT'n, Arild med kompis i Fajeta, Lise i Jabiru, Vidar og Henrik i RV og Gard (bildet), Anders og Haavard i Cessna. Nydelige forhold så langt. På vei mot Bjorli

fredag 21. september 2012

Ut på tur!


Hvem vet, etter førstkommende søndag kan det bli lenge til neste gode mulighet til flytur. Grip sjanse, omorganiser livet ditt en smule og sett av tiden fra 09:00 til ca. 17:00 på søndag 23. september (ja, den om to dager).

Vi planlegger å reise i følge, og starter morgenen med felles planlegging og utarbeiding av nav. planer. Lag din egen, eller få en utdelt :-) Ingen fast rute foreløpig, men vil tilpasser til ønsker og vær. Aktuelle steder er Ringebu, Tynset el.Kom med forslag!


Vi håper så mange som mulig vil delta, og har booket en Cessna. I tillegg har vi Condoren og Vidars RV-4 klare.Håper at Jabiruene og de av eierne som har anledning også kan bli med.

Ta en sjefsavgjøresle, kok kaffe på termos og møt opp på Thomlevold til en fantastisk høsttur!

Ring/SMS Vidar (977 85 131) eller Haavard (917 33 676) og gi beskjed om at du blir med!!

lørdag 15. september 2012

Takk til lokale sponsorer


Deltagelse fra lokale sponsorer var helt avgjørende for at vi kunne lage et arrangement av en slik kvalitet i form av oppvisninger og besøk utenfra. Land flyklubb setter svært stor pris på denne håndsrekningen og ønsker på denne måten å takke dere spesielt.

lørdag 8. september 2012

Vellykket flystevne!

Et stort antall publikumere ble med oss på å lage god stemning på Thomlevold i dag. Litt frisk vind gjorde at noe av flygingen måtte kanselleres men totalt en vellykket dag. Takk til alle som bidro til gjøre dette så bra!

onsdag 5. september 2012

Kort, men hyggelig besøk

Herr. Lunde fra Etnedal fikk lav sol i mot over Thomlevold og tok en liten pause. Det var en fin anledning til å ta en pause fra dugnadsforberedelsene.

Ny versjon av Mikroflyhåndboka

Luftfartstilsynet har godkjent versjon 6.2. Last ned og skriv ut slik at boka er oppdatert når du trenger den.

http://mikro.nlf.no/index.php?option=com_content&view=article&id=250&Itemid=200

tirsdag 4. september 2012

Forberedelser

Det er flystevne til helgen. Vi pusser, vasker, ordner og gleder oss. Måtte værgudene osv.

mandag 3. september 2012

Høsten er her

Lavere temperatur og høy luftfuktighet kjennetegner høsten, og dermed øker faren for tåkedannelse mot ettermiddag og kveld.

torsdag 30. august 2012

FLYSTEVNE 2012

8 september blir det flytreff og oppvisning med tre forskjellig fly.
Dette er største arrangementet i Land Flyklubb siden NM2006 og definitivt størst hva fysisk størrelse på flyene angår. Antonov An2 er verdens største en-motors dobbeldekker. Den er stor som et hus og med en STOR 9-sylindret motor på 1000hk så burde dette være noe å få med seg for en hver motorgal entusiast.
I tillegg blir det besøk fra Veteranflygruppa på Kjeller med en vakkert restaurert Tiger Moth. Dette er norsk kulturhistorie, disse ble bygd på Flyfabrikken på Kjeller i mellomkrigstida for Forsvaret, på lisens fra De Haviland fabrikken.
Så skal vi ha litt friskere akrobatikk fra naboklubben med Dag Endre Skjellerud i Super Decathlon.
Han tar også med seg en Boeing Stearman, et smykke å se på og en fryd for øret.

Så til dere som vil komme luftveien. Velkommen alle!
Vi starter med oppvisningen kl. 12 så det vil være smart å komme før det. Du vil få info på radioen på 123,50 mHz. Ved landing på bane 27 så beregn settepunkt 50m eller mer etter terskelen.

Det vil være godt utvalg av god mat i kiosken.

lørdag 4. august 2012

Klubbkveld

De neste to helgene skjer det litt her og der. Først er Kräftstjertsvängen i Siljansnäs og deretter QBE-rally på Starmoen. Se nærmere på linkene, på tirsdag går vi gjennom planlegging av tur til og fra Sverige for på lørdagsformiddag drar vi. Samme med QBE-rally, vi går gjennom hva som skjer og hvem som vil være med. LN-RHV skal og vil helst ha med flere fly. Vi kan stille med 4. TEAM LAND? Vel møtt på tirsdag.

http://www.siljansnasfk.com
http://www.nlf.no/event/qbe-air-rally-p-starmoen-2012

torsdag 28. juni 2012

Ny flyger her i bygda...

Vi kan da gratulere Rune Åbø med bestått sertifikatsjekk i går kveld. Nå er det bare å vente på lappen i posten og ut på tur.